مقیاسهای روانسنجی
محسن آربزی؛ زهرا نوروزی قادرلو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در دو گروه جمعیت عمومی و دانشجویی بود. بدین منظور دو مطالعه انجام شد. جهت بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در مطالعه اوّل 450 نفر از جمعیت عمومی شهر شیراز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای غنای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در دو گروه جمعیت عمومی و دانشجویی بود. بدین منظور دو مطالعه انجام شد. جهت بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در مطالعه اوّل 450 نفر از جمعیت عمومی شهر شیراز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای غنای زندگی روانشناختی (اویشی و همکاران، 2019)، افسردگی – فرم کوتاه (بک و همکاران، 1996) و معنای زندگی (استگر، 2010) پاسخ دادند. در مطالعه دوّم، 220 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند؛ با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای غنای زندگی روانشناختی (اویشی و همکاران، 2019)، مقیاس شکوفایی (داینر و همکاران، 2010)، مقیاس احساس مثبت و منفی (داینر و همکاران، 2010) و پرسشنامه رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) پاسخ دادند. متخصصان معرف بودن مادههای پرسشنامه را برای سنجش غنای روانشناختی تأیید کردند. در مطالعه اوّل به منظور روایی سازه از هر دو نوع تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلی عاملی تأییدی استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه غنای روانشناختی متشکل از سه عامل تحت عناوین تجربیات جدید و متنوع، تجربیات غیرمعمول و عدم یکنواختی است. تحلیل عاملی تأییدی نیز انطباق مدل سه عاملی با دادهها را تأیید کرد. در مطالعه دوّم نیز تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل سه عاملی غنای روانشناختی با دادهها منطبق است. در مجموع یافتههای پژوهش از شاخصهای روانسنجی مناسب پرسشنامه مذکور برای اندازه گیری غنای روانشناختی حکایت دارد.